Wednesday 24 June 2015

Labour room

Assalamualaikum.rase cam xlambat lagi nak wish selamat berpuase kepde semua umat islam kat dunia ni.Bulan-bulan puase ni terse nak kongsi pengalaman dan cerita bersalin normal,induce lak 2.hehehe.anak pun dan nak masuk 6 bulan tapi setiap detik setiap saat sakitnye bersalin terase sampailah ke hari ini.tapi xde terdetik perasaan menyesal pun malah bangga menjadi seorang ibu.

okay.aku kene tolak masuk labour room jam 3.30 petang dan bersalin jam 3.20 pagi memang 1 pengalaman yang susah gak lak nak lupe.ingat lagi masuk je labour room dan aku rase aku bilik pertme kot,punyelah ramai nurse,nurse pelatih pun ade tau.malu jangan cakaplah sebab diorang lebih kurang umur same aku je.huhuhu.nurse suruh aku baring kat katil,bukak ikatan rambut.menggigil kaki sakit oi.

selepas beberapa minit doktor pun datang check bukaan jalan,chck jantung baby tapi jantung baby laju sangat dan mase 2 bukaan jalan aku baru 3cm tapi dia punye sakit,dengan keadaan jantung baby boleh memudaratkan baby dalam perut dan mama ni.so doktor wat keputusan untuk bagi suntikan ubat tahan sakit bagi mengurangkan sakit ni dan doktor suruh aku tido.

aku ingat lagi ade nurse 2 umur dia lebih kurang macam umur mak lah.dia yang bagi suntikan dan dia cakap "adik...sakit eh,tido dulu k."mase 2 aku rase cam nak peluk je nurse 2.aku terbayang muke mak.selepas bebarapa minit aku pun tido.aku sedar2 dah pukul 5 lebih macam 2.dah terase sakit.jap2 mengiring ke kiri,jap2 mengiring ke kanan.paling aku xsuke mase 2 doktor masuk tiub untuk kuarkan air kencing.dah lah sakit nak bersalin,sakit masuk tiub lagi.

mak,suami,adik yang tunggu kat luar memang risau kat aku sebab mak cakap orang yang masuk lambat dah keluar tapi aku yang masuk awal xkeluar2 lagi.nak wat macam mak..bahagian masing-masing.hehe.diorang kat luar risau,aku kat dalam lagi lah pikirkan diorang.mate ni asyik tengok jam je.aku ni sekejap tertido,kang terjage sebab sakit.huhuhu

dalam mase 12 jam macam2 yang aku rase.rase sakit memang dah confrm lah kan.rse sedih,risau semua ade.dalam mase 12 jam gak jap jap dengar suare baby,jap lagi dengar suare baby lagi.kalo korang sedih x??? akhirnye mengalir gak air mate ni tau.macam2 yang aku pikir.nurse tanye aku nape aku nangis...ha ape lagi makin melalak lah.tapi jap je.pastu cakap kat dalam ati aku mesti kuat demi baby dalam perut ni dan semua orang ngah tunggu aku.errrmmmm

setiap kali sakit mulut ni mesti sebut Allah,mak.kalo tanye semua orang lah..kalo sakit mesti ingat mak kan.penghadang besi katil memang genggam cam nak cabutkan je.pukul 1 lebih pagi aku memang dah xtahan sangat.aku suruh doktor panggil suami.nampak je muke suami,allah je yang tau.huhuhuaku cume cakap kat suami nak operate je.tapi doktor xbagi,doktor nak bagi peluang normal sebab bukaan jalan tinggal sikit je lagi.aku pun xingat biler mase suami aku keluar.yang aku ingat aku baby nak terkeluar sangat dah.jerit jellah pnggil doktor.

12 jam sakit memang rase cam xde tenage langsung.aku rase aku meneran banyak kali kot,baby xlepas,tenage pun xde.rase macam nafas pun xsampai dah.sampai doktor suruh aku rase kepale baby untuk bagi semangat kat aku.nurse pun banyak tolong.sorang tolong angkat kepale,sorang tekan perut,sorang pegang kaki.Akhirnye ntah bape kali teran2 baby pun keluar.rase lege yang teramat sangat!!!

selepas 12 jam bertarung nywe,aku dah bergelar seorang ibu.malah aku bangge aku berjaye bersalin secare normal.alhamdulillah. aku berdoa n berharap allah bagi aku rezeki lagi,biarlah mudah proses bersalin ku nanti.amin!

mak budak




No comments:

Post a Comment